Régi nagyvasakkal nosztalgiáztunk

Minden évben szeptember 16. és 22. között rendezik meg Európa legnagyobb közlekedési-környezetvédelmi rendezvénysorozatát, a Mobilitási Hetet és az Autómentes Napot, amely arra ösztönzi a közlekedőket, hogy saját kocsijuk helyett a fenntarthatóbb és zöldebb közösségi közlekedést vegyék igénybe.
„Takarékoskodj az energiával!” Ez a Mobilitási Hét idei jelmondata, ami a gyaloglásra, a kerékpározásra, illetve az egyéni autóhasználat helyett a közösségi közlekedés igénybevételére ösztönöz. Egyúttal fel kívánják hívni a figyelmet az autók zaj- és légszennyezésére. A BKV jelenlegi járművei mellett a nosztalgiaflottáját is felvonultatta a Gellért tértől a Kálvin térig terjedő lezárt útszakaszon a régi nagyvasak kedvelőinek nagy örömére.
Nosztalgiázott itt nagypapa, a kisunokáinak megmutatva, mikkel közlekedett, amikor annyi idős volt, mint most ők, de csodájára jártak a külföldiek is az 1900-as évek elején készült villamosoknak, amelyek közül a legöregebb már 117 éves, és egy holland gyűjtőtől vásárolta vissza a BKV 2005-ben a budapesti villamosközlekedés 125. évfordulójára.
Először láthatta a nagyközönség a felújított Schlick O pótkocsit és a Mukinak becézett hósperő munkavillamost, de a közlekedési vállalat vezérigazgató-helyettese a Frisshireknek elárulta, hogy még további régi darabokat is újjá szeretnének varázsolni.
Tavaly már készítettünk egy buszreplikát az Ikarus 293-as duplacsuklós mintájára, amelynek az eredetije Iránba került, és onnan nem tudtuk hazahozni. Most pedig egy olyan, második világháború előtti típust alkotunk újra, amiből hírmondó sem maradt
- mondta Szedlmajer László.
Az Ikarus 60-as típusszámot viselő, de immár 70 éves autóbuszát tavaly újították fel, és idénre elkészült egy mikrobusz-változata is a gyerekek legnagyobb örömére. Ráadásul ez a busz őshonos ezen a tájon, az archív felvételen jól látszik, hogy ilyen járt itt a Gellért-hegy tövében már 1954-ben is.
A rendezvényre egy szovjet gyártmányú ZIU troli is kiérkezett, osztatlan sikert aratva a közlekedésrajongók körében. Az Engelsz városában működő gyárban készült típus a világ legnagyobb példányszámban gyártott trolija volt: 42 ezer darab futott belőle Jugoszláviától kezdve Görögországon át egészen Kolumbiáig. Jól jelzi, hogy milyen elnyűhetetlen járgányok voltak ezek, hogy az utolsó budapestit csak egy évtizede vonták ki a forgalomból.
A Mobilitási Hét keretében még a következőkre érdemes odafigyelni:
Szeptember 19-én bringás reggeli akcióval indul az Aktív Magyarország és a Magyar Kerékpárosklub "Bringázz a munkába!" kampánya, amelyhez több mint 100 település is csatlakozik.
Szeptember 22-én, az Autómentes Napon a MÁV-Volán-csoport és a GYSEV járatain a helyközi közlekedésben 990 forintért megváltható "Autómentes napijeggyel" lehet utazni. A Volánbusz egyes helyi járatain szintén kedvezmények várják az utasokat: Bonyhádon, Dunaújvárosban, Sopronban és Szentesen csak szeptember 22-én, míg Ajkán, Baján és Csongrádon szeptember 22-ig minden nap díjmentesen lehet utazni a helyi járatokon. Szegeden ugynaezen időszak alatt egy személyautó érvényes forgalmi engedélyének felmutatásával egyszerre két felnőtt és három gyerek veheti igénybe menetjegy váltása nélkül a helyi buszokat.
Az egész Mobilitási Héten díjmentesen szállíthatók a kerékpárok a hazai vasútvonalakon, az ingyenjegyek akár a vonatok fedélzetén is pótdíj nélkül megválthatók, ha egyébként menetjeggyel vagy bérlettel rendelkezik az utas.
Az eseményhez kötődően megrendezik a közúti közlekedési környezetvédelmi akciót is. Ennek célja a hazai járműállomány környezetszennyezésének felmérése, amit közúti mérések segítségével végeznek el. A fővárosban, Győrött, Debrecenben és Szegeden várható, hogy véletlenszerűen leállítják az autókat, de no para, a kirívóan rossz állapotú járművek vezetőit sem bírságolják meg, csupán azt írják elő, hogy 2 hónapon belül műszaki-környezetvédelmi vizsgálaton kell megjelenniük.
Fotó: Wolfy