Nincs sofőr - nincs járat, Magyarország a munkaerőhiány listavezetője

Napi szintű, operatív problémákat okoz a közlekedési közösségben a sofőrhiány - rajzolódik ki a súlyos helyzet a különböző közlekedési szolgáltatók közleményeiből. Több próbálkozás is zajlik a munkaerőhiány enyhítésére, de megoldás még nem körvonalazódik.
Frissítés! A Volánbusz Kommunikációs Igazgatósága kiegészítés közzétételét kérte, amelyet teljes terjedelemben közlünk.
Az autóbusz-vezetők esetében – ahogyan a teljes logisztika-szállítás ágazatban – létszámhiány tapasztalható, de ennek mértéke területenként jelentősen eltér. A Volánbusz Pest, Komárom-Esztergom, Győr-Moson-Sopron és Csongrád-Csanád vármegyében keresi a legtöbb leendő kollégát. A vonatpótlások ellátására – az egyes területek foglalkoztatási helyzetét is figyelembe véve – az ország több vármegyéjéből irányítottunk át autóbusz-vezetőket. A közszolgáltatás folyamatos ellátását minden területen a jogszabályoknak és a kollektív szerződésnek megfelelő keretek között biztosítjuk.
Minden jelenlegi nyitott pozíciónk vármegyei bontásban elérhető karrieroldalunkon: https://www.volanbusz.hu/hu/karrier.
Társaságunk nagy hangsúlyt fektet a munkaerő megtartására, ezt szolgálják a nálunk elérhető, széles körű, alapbéren felüli juttatások is. Ilyen egyebek mellett az alanyi jogú SZÉP-kártya-juttatás (2023-ban nettó 120.000 Ft került kifizetésre), a lojalitás juttatás (2023-ban a bérmegállapodásban rögzítettek szerint bruttó 350.000 Ft), az üzemanyag-megtakarítás térítése és a vállalati elismerési rendszerünk. Kiemelkedő juttatásunk, hogy munkavállalóink és családtagjaik díjmentesen utazhatnak a Volánbusz járatain, továbbá munkatársaink ingyenesen utazhatnak a MÁV-START és a GYSEV járatain is. Ezeken felül társaságunk – alapítványán keresztül – az egyedi élethelyzetekben is igyekszik támogatni munkavállalóit.
A Volánbusz idén júniusban – a januári bérfejlesztésen felül – további bérintézkedéseket hajtott végre a kiemelt területeken (a kollektív szerződés módosításának köszönhetően), ennek keretében 2023. június 1-jével jelentősen megemelte az éjszakai pótlékot is. Folyamatos az utánpótlásképzés, ezt a célt szolgálják azok a – jelenleg is zajló – tanfolyamok is, melyek a D kategóriás autóbusz-vezetői jogosítvány megszerzését teszik lehetővé a B kategóriás jogosítvánnyal rendelkezők számára. A B kategóriás oktatáson felül C kategóriával rendelkezők számára is indítunk tanfolyamot.
Nagyjából ezer sofőr hiányzik a Volánbusznál a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet szerint - derül ki az RTL Híradó riportjából, amit súlyosbít, hogy a bezárt vasútvonalak helyett is buszoknak kell közlekedniük.
Az ügy előzményéhz tartozik, hogy a héten a szokásosnál is nagyobb volt a zsúfoltság a Budakeszi és Budapest között közlekedő agglomerációs járatán, mivel azt a látszat ellenére a Volán működteti, és mert egyszerre hét buszvezető is lebetegedett, ezért nem tudták elindítani a járatokat.
A dugók mellett azonban most még személyzethiány is tetézte a bajt, ahogy ez mindennapos mostanában, a Volánbusz az utóbbi időben rendszeresen nem adja ki az előírt mennyiségű buszt a kék agglomerációs vonalakra (...) Eközben persze a bezárt vasútvonalakon buszok tucatjai pótolnak vonatokat az ország más részein
– írta közösségi oldalán Vitézy Dávid korábbi közlekedési államtitkár.
Reggel 7 és 9 óra között menetrend szerint 35 autóbusznak kellene indulnia Budakesziről Budapestre, hétfőn csak 21 darab indult, ami azt jelenti, hogy 10 buszból 4 nem indult el – magyarázta Vitézy az RTL Híradónak.
A Volánbusz a csatorna megkeresésére elmondta, hogy a váratlan megbetegedések miatt a járatok a kérdéses időszakban csak 5-30 perces késéssel tudtak közlekedni. Vitézy Dávid szerint nem ez okozza a késéseket és a kimaradásokat, hanem az általános buszvezetőhiány.
Az RTL a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezetet is megkereste. Dobi István az érdekképviseleti elnök elmondta:
A vonatpótló még plusz munkát jelent a Volánbusz számára, arra nincs megfelelő mennyiségű járművezető. Az elvándorlás a társaságtól nem állt meg. Jelentős, 20-25 százalékos fizetésemelést kellene jövő évben a munkavállalóknak kiosztani.
– mondta a közlekedési szakértő az RTL-nek.
A helyzet nemcsak Budakeszit érintette, de előző héten hatalmas felbolydulást okozott a hirtelen jött Budaörs és Szárliget között elindított vágányfelújítás. Ahogy arról a frisshirek.hu is beszámolt az első napokban rengetegen késtek el munkahelyükről, első óráikról a diákok a korai indulás ellenére, mert a Máv és a Volán nem megfelelően szervezte meg a vonatpotló járatokat.
Mint kiderült a MÁV a győri fővonal felújításának első üteméhez közel 40 pótlóbuszt csoportosított át a MÁV-Volán-csoport és a Volánbusz 70 buszvezetőt vezényelt a térségbe a feladatra.
De mindez kevésnek bizonyult, hiszen így is kevés a Volánnál a buszsofőr.
Nem jobb a helyzet a fővárosban sem, ahol a BKK volnalaira már többféle hirdetményen keresnek munkatársakat, sőt az elmúlt hónapokban még nyári toborzókampányt is indítottak.
A nyári kampány ideje alatt mind az új belépőnek, mind az őt ajánló BKV-s munkatársnak bruttó 500-500 ezer forint bónuszt fizetünk, amennyiben 6 hónap múlva is a BKV-nál dolgoznak főállásban
A helyzet egyik megoldására a szekemberek szerint az lehet kiút, ha könnyítenek a szükséges jogosítvány megszerzési feltételein, illetve megfelelő fizetést tudnak kínálni a potenciális jelöltek számára.
Ahogy arról már korábban beszámoltunk felvetődött az az elképzelés is, hogy akár idén elkezdődhetnek a B kategóriára érvényes vezetői engedéllyel rendelkezők részére szervezett, autóbuszvezetésre jogosító D kategóriás jogosítvány megszerzését lehetővé tévő tanfolyamok - mondta nemrégiben Nagy Bálint, az Építési és Közlekedési Minisztérium közlekedésért felelős államtitkára a Kossuth rádió egyik műsorában.
A júniusban elfogadott, már hatályba lépett rendelet szerint a B kategóriával rendelkezők ezentúl a teherautó-jogosítvány megszerzése nélkül is részt vehetnek a buszvezetői képzésen
A bejelentés óta azonban az Építési és Közlekedési Minisztérium továbbra sem adott ki közleményt, hogy mikor indulhat el a program.
Fotó: Volánbusz