Buszos-repülős randi Ferihegyen

Ikarus Találkozót tartanak a hétvégén az Aeroparkban, íme a saját képes beszámolónk.
A legtöbb múltbéli sikerért általában azok az idősebbek szoktak lelkesedni, akik átélték, megtapasztalták, de az Ikarus és a Malév kivétel ezalól. Ha ez a két név felbukkan valahol, mindig hívószó a fiatalabbaknak is, ezért találtak telibe az éves Ikarus Találkozók szervezői, amikor az Aeroparkot választották helyszínül. Itt amúgy is minden a repüléstörténeti emlékekről szól, ilyen alkalmakkor pedig a régi buszokkal kiegészülve olyan, mint valami magyar közlkedéstörténeti képeskönyv - élőben.
Amikor a Liszt Ferenc Repülőtér melletti kiállítóhelyre kiértem, olyan érzésem volt, mint amikor gyerekkoromban a mezei virágok szirmait tépkedtük: Szeret? Nem szeret? Szívből? Színből? Felváltva követte egymást egy ilyen, egy olyan. Ezt juttatta eszembe, ahogy a buszok és repülőgépek sorjáznak, azzal a különbséggel, hogy itt mindegyik „jó húzás”, láthatóan szereti a közönség a kisebb és a nagyobb vasakat is.
Még a látogatók érkezése is stílszerű: sokan nosztalgiabuszokkal vagy nosztalgiarepülővel jönnek: a Volánbusz retróbuszaival és a világ egyetlen üzemképes Li-2-es utasszállító gépével szinte valódi időutazást lehet tenni. De aki autóval fut be, az sem marad ki az élményből. Reggeltől késő délutánig 15 percenként indulnak a nosztalgiajáratok az Aeropark parkolójából a történelmi 1-es Terminálhoz és vissza. Az autóbuszok néhány percre megállnak az idén 73 éves, repülőgépformájú épület előtt, hogy igazán hangulatos fotók készülhessenek a kalandról.
A különleges buszos-repülős kombónak azért is van létjogosultsága, mert az Ikarusok nemcsak a közutakon töltötték be tömegközlekedési szerepüket, hanem évtizedeken át a ferihegyi repülőtéren is meghatározóak voltak. Itt persze nem a hagyományos szóló és csuklós buszok jártak, hanem külön ide tervezett hosszított típusok szállították az utazóközönséget a gépektől a fogadócsarnokig és fordítva.
A Légiközlekedési Kulturális Központ, a Volánbusz, a BKV, a Közlekedési Múzeum és számos partner cég immár ötödik alkalommal vonultatja fel a magyar járműgyártás meghatározó autóbuszait a repülőtéri múzeumban. Idén mintegy 120 korabeli jármű érkezett nemcsak hazulról, de még Németországból és Lengyelországból is. Erre a hétvégére beköltözött a repülőmúzeumba a tavaly restaurált „Bikarusz” is, vagyis az a különleges emeletes busz, amelyet két szóló Ikarus 556-osból legóztak össze az 1960-as évek végén.
Néhány érdekesség a kínálatból:
- Ikarus 30: a gyár első típusa
- Ikarus 55 és 66: a „Farosnak” becézett legendás farmotorosok
- Ikarus 60: az első pótkocsival használt busz
- Ikarus 180: az első csuklós
- Ikarus 211: a frissen restaurált várbusz
- Ikarus 284: az első tolócsuklós
- Ikarus 481: az Angliából visszahozott jobbkormányos
- Ikarus 120E: a legújabb elektromos busz
A járműbemutató mellett pedig a színpadon olyan szaktekintélyek sztoriznak az egyes típusok születéséről és az Ikarus gyár kulisszatitkairól. mint Lovász György, Kukla László, Gerlei Tamás és Örsi Ferenc. Érdemes tehát kilátogatni a főváros szélén lévő Aeroparkba, mert ennyi korabeli szépséggel ritkán lehet egyszerre randevúzni.
Fotó: Wolfy